به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی (مازندران) اسماعیل فولادی سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران در حاشیه بازدید از کمربندی فریدونکنار اظهار داشت: اجرای سیستم روشنایی به ویژه در محورهای پرتردد نقشی مهم در کاهش حوادث و دارد و مهمترین کارکرد سیستم های روشنایی ایجاد دید آسان و دقیق ، امکان تشخیص وسایل نقلیه در فاصله مناسب ، تشخیص به موقع موانع ، علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی در محورهاست.
وی تصریح نمود : وظیفه ذاتی این اداره کل ایمن سازی و نگهداری راهها بوده ، از این رو در راستای برنامه ها و اهداف خود در زمینه ایمن سازی محورهای مواصلاتی تحت پوشش خود ، اقدامات گسترده ای را در قالب روشنایی در دستور کار خود قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد :حداقل مقدار مورد نیاز روشنایی سطح راه بستگی به نوع آن ، سرعت و حجم ترافیک شبانه راه ، وضعیت مکانهای اطراف راه و کاربری آن و همچنین میزان عبور و مرور عابرین پیاده دارد .
فولادی همچنین ضمن اشاره به شروع عملیات احداث روشنایی در كمربندی این شهرستان به طول 5 کیلومتر اظهار داشت : در همین راستا نیز عملیات احداث روشنایی به طول 2 کیلومتر از مسیر فوق انجام پذیرفت.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در مورد هزینه های بالای نگهداری از سیستم روشنایی استان خاطر نشان ساخت:سالانه 50 میلیارد ریال بابت نگهداری روشنایی محورهای مواصلاتی استان هزینه می شود.
وی افزود: به علت افزایش هزینه نگهداری سیستم روشنایی محورهای استان اشاره و گفت: یکی از دلایل، سرقت دائم کابل، سیمهای برق و ترانسهایی است که در این محور جانمایی شده است و خرید مجدد آنها هزینه اضافی را به مجموعه تحمیل میکند.
فولادی گفت: البته برای پیشگیری از سرقتها ، اکیپهای راهداری با همکاری نیروی انتظامی استان گشتزنی کرده و حتی تعدادی از سارقین را دستگیر و تحویل مراجع قانونی دادهاند اما سرقتها همچنان ادامه داشته که متاسفانه فقط هم به تاسیسات روشنایی راه محدود نمیشود و شامل تابلوها و علائم ایمنی در سطح جاده ها هم میشود.